olifanten en freedom - Reisverslag uit San Pa Tong, Thailand van Julia - WaarBenJij.nu olifanten en freedom - Reisverslag uit San Pa Tong, Thailand van Julia - WaarBenJij.nu

olifanten en freedom

Door: julia

Blijf op de hoogte en volg Julia

05 Februari 2013 | Thailand, San Pa Tong

Anderhalve week geleden lijkt alweer eeuwen geleden. Mijn ouders zitten ondertussen weer in Nederland. Het was wel even vreemd om weer 'zelf' verder te reizen. En ik was ook even helemaal niet blij toen ik van het resort weer in ons betonnen lux hotel kwamen. Zo'n opgesloten gevoel na zo'n week in een bungalow huisje in de natuur.

Gelukkig gingen we meteen de dag daarna al door naar het olifantenkamp. We werden opgehaald door een vrolijke man, tuan, die dol is op de muziek van Bob Marley. Ik kwam meteen alweer in de relaxte sfeer toen we de stad uitreden met bob Marley aan tussen de rijstvelden. Hij kon niet bepaald goed engels, maar je kon meteen merken dat het een schat van een man was.

Toen we arriveerden bij de homestay vlakbij het olifantenkamp voelde ik meteen welkom en chill. De vrouw van Tuan had een heerlijke lunch voor ons klaargemaakt. En dat eten verzorgde ze niet 1 keer per dag maar wel drie heeerlijke maaltijden op elke dag!

Al snel na de lunch moesten we ons omkleden in een prachtige denim outfit omdat we de olifanten zouden gaan zien. De verzorgers/eigenarenn van de olifanten worden mahouts genoemd. Elke olifant had dus een mahout. Op het terrein van de homestay stond opeens een olifant in de tuin! We kregen les in olifantentaal. De woorden die ze gebruiken om een olifant te laten lopen, stoppen, draaien, zakken enz. Geweldig om op zo'n groot beest te zitten! Verder kregen we nog een massage van de olifant met zijn poot op onze rug. En geloof me dat is doodeng zulke grote poten naast je hoofd te zien staan, en op je rug te voelen, maar daarna heb je wel meteen vertrouwen in de olifant.

Daarna de eerste olifantenrit vanaf de rivier naar het woud, waar de olifanten de nacht doorbrengen. Dat ging de komende dagen zo verder. Drie keer per dag een heerlijke maatlijd, twee keer per dag olifanten rijden. En elke dag met een glimlach van oor tot oor! Wat is dat genieten. Het is al zo'n mooie locatie en dan mag je ook nog eens de smalste stijlste weggetjes op rijden bovenop een olifant!
Verder vond ik het super interessant om te zien hoe de mahouts leven in bamboehutten samen in een kamp allemaal thaise jongens/mannen. Super flexibel klimmen op die olifanten en op hun kop zitten en hoe ze met die olifanten omgaan. Ze leven echt veel meer een met de natuur, wat ik best wel interessant vind om te zien! Toen we een keer in de avond aankwamen in het kamp, gingen we op zoek naar de guitar guy (bijnaam). Een van de mahouts die gitaar kan spelen. We klopten op de deur van zijn hutje, deden de deur open, en daar zat hij een klein kaarsje en een gitaar in een hutje. Dat heeft toch echt wel wat.

Zoveel mooie momenten in maar 4 hele dagen! Ik wou ook echt niet weg! Maar eenmaal terug in Chiang mai was het ook weer prima, nu we weten waar we chill heen kunnen gaan in de avond. Bovendien hadden we nog een zipline gedaan tussen de bomen en een kookcurses de volgende dag. Allemaal leuk!

En toen was de dag aangekomen dat we afscheid namen van Ellen, met wie we in totaal een maand zijn opgetrokken, en de andere vrijwilligers.
Want manouk en ik gingen beginnen met backpacken. Wat een vrijheid opeens! Maar wel heel fijn! Nog wel wennen, want soms moet je aardig wat regelen om overal te komen waar je wil komen en om mensen te ontmoeten op bepaalde plekken enzovoort. Maar het is echt genieten! We zitten nu alweer sinds zondag in Pai en vertrekken morgen weer.
Nog een lekker avondje te gaan in het relaxte Pai. En een lekker nachtje in ons bungalowtje. Ik kan hier wel aan wennen !